Pilates oefeningen voor thuis

Pilates oefeningen voor thuis

Je hebt al gehoord van Pilates en je wilt er graag mee aan de slag gaan? Dan ben je op de juiste plaats gekomen, want hier vind je een bron aan inspiratie van Pilates oefeningen voor thuis geschikt voor elk niveau. Laten we meteen beginnen met een korte introductie tot Pilates!

Pilates wat is het

Pilates is een vorm van lage impact oefeningen waar de nadruk ligt op het versterken van de spieren die je lichaam in balans houden. Bij Pilates werk je aan wat de basis vormt van een goede lichaamshouding; de core. Een sterke kern zorgt voor meer kracht en balans in heel je lichaam. De spieren rondom je buik, wervelkolom en heupen gebruik je namelijk voor vrijwel elke beweging. 

Waar komt Pilates vandaan

De bedenker Joseph Pilates gaf de naam ‘Controlology’ aan Pilates, verwijzend naar ‘controle’. Hij stelde namelijk dat de combinatie van een juiste ademhaling met een gecontrolleerde uitvoering van lage impact bewegingen een maximale verbetering geeft aan de kracht, mobiliteit en balans van het lichaam. 

Wanneer je aan Pilates doet zal je tijdens de oefeningen op zes belangrijke principes letten. Deze 6 principes vormen de basisfundamenten van de Pilates Methode: ademhaling, concetratie, controle, centrering, precisie en flow.

Wat doet Pilates met je lichaam

Pilates verhoogt de kracht in de spieren die je boven- en onderlichaam in balans houden; de buikspieren, rugspieren, heupen en billen. Via gecontroleerde oefeningen train je alle spiergroepen in je lichaam waardoor je mobiliteit en uithoudingsvermogen verbetert. Pilates brengt dus je hele lichaam in vorm en helpt blessures te voorkomen en genezen.

Pilates waar is het goed voor

Door de focus op ademhaling en concentratie op een goede uitvoering van de oefeningen word je meer bewust van je eigen lichaam. Pilates is dus heilzaam voor zowel lichaam en geest.

Hoewel Pilates niet effectiever is om af te vallen dan cardio oefeningen is Pilates ideaal om een mooi en gezond lichaam te krijgen. Met Pilates krijg je lange, slanke en flexibele spieren, en neem je een betere lichaamshouding aan. Pilates is ideaal te combineren met andere trainingsvormen zoals lopen, fietsen en zwemmen.

Welke soorten Pilates zijn er

Sinds het ontstaan van Pilates in de 20e eeuw zijn er verschillende nieuwe interpretaties van de klassieke Pilates gevormd. Dit maakt het als beginner soms verwarrend te bepalen met welke vorm te starten. Welke discipline van Pilates je ook doet ze berusten allemaal op dezelfde 6 basisprincipes. Het verschil tussen de types Pilates zit vooral in de manier hoe je de oefeningen uitvoert en het doel dat je ermee wilt bereiken. 

Wanneer je start met Pilates is het dus prima om verschillende principes uit te proberen zodat jij zelf kan bepalen wat voor jou het beste werkt.

Wat heb je nodig voor Pilates

Pilates is geschikt voor iedereen, van beginner tot gevorderde sporter, voor alle leeftijden; jong en oud. Je hebt vloeroefeningen waar je gebruikt maakt van je lichaamsgewicht, hier heb je enkel een matje voor nodig. In de sportschool of Pilates studio worden vaak attributen zoals elastieken, gewichten of toestellen gebruikt. De meest populaire Pilates toestellen zijn de Reformer en Cadillac. Deze toestellen zijn ontwikkeld ter ondersteuning van de oefeningen en bieden extra weerstand. 

Of je nu begint met eigen lichaamsgewicht, attributen of een toestel gebruikt, Pilates oefeningen zijn ideaal om thuis uit te voeren. Dit artikel is bedoeld om je meteen aan de slag te laten gaan met Pilates. Laat je inspireren door onderstaande Pilates oefeningen waar elke beginner of gevorderde mee aan de slag kan.

Pilatesoefeningen voor elk niveau

Op zoek naar Pilatesoefeningen die je thuis kan doen? Hieronder een overzicht van de beste Pilates oefeningen voor elk niveau.

Pilates oefeningen voor beginners

Zoek je enkele oefeningen die je als beginner introduceren tot Pilates? Dan zijn deze oefeningen kan je thuis uitvoeren en je hebt er geen materiaal voor nodig!

Pilates oefeningen voor ouderen

Met Pilates kan je veilig trainen, en het helpt om op oudere leeftijd jong te blijven. Met Pilates oefeningen richt je je op de mobiliteit van de wervelkolom en versterking van de buikspieren. Deze video geeft een introductie tot Pilates oefeningen voor ouderen.

Pilates oefeningen gevorderden

Heb je reeds ervaring met Pilates en zoek je Pilates oefeningen op het niveau van gevorderden? Probeer dan de oefeningen die je in deze video ontdekt.

Pilates oefeningen voor elke spiergroep

Pilates richt zich vooral op het versterken van spieren tussen de ribben en het bekken. Je traint dus vooral de rug-, buik- en bekkenbodemspieren, maar hierbij worden alle spieren van je hele lichaam aangesproken. Hier ontdek je Pilates oefeningen die gericht zijn op het trainen van bepspecifieke spiergroepen.

Pilates oefeningen rug

Veel mensen hebben last van een stijve rug tot zelfs rugpijn. Rugklachten kunnen namelijk op elke leeftijd ontstaan. Deze vinden namelijk oordsprong in het aannemen van een slechte houding of een zwakke onderrug. Met Pilates train je de diepe rompspieren zodat die je rug weer ondersteunen en de pijn verzachten of zelfs helemaal wegnemen. Hieronder vind je enkele Pilates oefeningen die je hele rug versterken.

Pilates oefeningen buik en core

Sterke buikspieren zorgen voor een goede ondersteuning van je wervelkolom en dragen bij tot een juiste lichaamshouding. Bij Pilates pak je alle de spieren van je core aan. Probeer deze Pilates oefening uit gericht op het versterken van je buikspieren!

Pilates oefeningen benen

Pilates staat gekend als de trainingsmethode om slanke benen te krijgen én te behouden. Bovendien oefen je met Pilates de spieren, zoals de bilspieren en binnenkant dijen, die bij vele sporten worden verwaarloosd. Ga daarom meteen van start en probeer deze Pilates beenoefeningen uit.

Pilates oefeningen bekkenbodem

Pilates oefeningen voor bekkenbodem zijn de uitweg van een veel voorkomend vrouwenprobleem. Bij de meeste vrouwen is de bekkkenbodem verzwakt, ongeacht na de zwangerschap of bij blaasproblemen. Een zwakke bekkenboden heeft vaak urineverlies tot gevolg. Gelukkig kan je met Pilates prima je bekkenbodemspieren oefenen. Ga hiervoor met deze oefeningen aan de slag!

Pilates oefeningen nek en schouders

Iedereen heeft al eens te maken met nek- of schouderklachten. Zeker als je dagelijks achter een bureau werkt of vaak op stoel zit. Met de volgende Pilates oefeningen voor nek en schouders rek je de stijven spieren en maak je ze sterker.

Pilatesoefeningen met materiaal

Heb je thuis al materiaal ter beschikking voor je Pilates, dan vind je hieronder vast nieuwe oefeningen die je kan doen met jouw attributen.

Pilates oefeningen met elastiek en resistance band

De volgende Pilates oefeningen met resistance band of elastiek vervangen de oefeningen die je normaal zou doen op een Reformer.

Pilates oefeningen met ring

Pilates ringen zijn een veel gebruikt attribuut bij Pilates. Je maakt er je Pilatesoefeningen zwaarder mee en kan er prima de diepe spieren van je lichaam mee trainen. Probeer deze Pilatesoefeningen met ring een keertje uit!

Pilates oefeningen met stok

Je zal ervan schrikken hoe een simpele Pilates stok je kan helpen bij het versterken en in balans brengen van je hele lichaam. De Pilates stok is ook een vast attribuut bij oefeningen op een Reformer. In deze Pilates workout video krijg je een uur lang oefenvariaties gebruikmakend van de Pilates stok.

Pilates oefeningen met gymbal

Bij Pilates worden 2 type gymballen gebruikt: de grote gymbal en de kleine.

Bij oefeningen met grote bal zal je voornamelijk proberen je lichaam in balans te houden. Dit versterkt de diepe spieren.

Een kleine gymbal  bij Pilates helpt je bij het correct uitvoeren van de oefingen. De bal is ideaal als focuspunt om je concentratie tijdens de oefening vast te houden.

Enkele veelgestelde vragen over Pilates

Is Pilates yoga?

De grootste gelijkenisen tussen Pilates en Yoga is de focus op de ademhaling. Bij Yoga ga je via beweging en meditatie je lichaam, ziel en geest aligneren, terwijl Pilates zich vooral richt op fysieke oefeningen die de spierkracht en lichaamshouding verbeteren.

Pilates, hoe vaak per week?

Voor het beste resultaat met Pilates doe je 2 tot 3 sessies Pilates per week. Om de beste lichamelijke en geestelijke vooruitgang te boeken hou je dit schema voor een jaar of langer aan.

Waar kan je Pilates volgen?

Pilates kan je prima thuis doen met behulp van online instructievideo’s. Wil je liever Pilates in groep doen dan kan je Pilateslessen in een lokale gym of Pilates studio volgen.

Is Pilates een sport?

Pilates verbetert de fysieke gezondheid en wordt beoefend via een aantal basisfundamenten. Pilates kan in geen geval een sport worden genoemd omdat het geen competitieve fysieke activiteit bevat.

Hoeveel calorieën verbrand je met Pilates?

Bij een Pilates sessie van een uur gebruik je gemiddeld 180 calorieën.

Thuissporter

Over Thuissporter

Gezond en slim sporten is iets dat je thuis heel goed kan. Wie zelf aan de slag gaat met fitness oefeningen thuis kan bij Thuissporter.nl specifieke informatie vinden voor het resultaat dat hij of zij wil behalen.